"Een valse noot zingen is onbelangrijk, maar zingen zonder passie is onvergeeflijk” Ludwig von Beethoven

Visie VDA

Op de VDA word je opgeleid tot wat wij noemen: singer- storyteller.
In het theater vertel je eigenlijk een verhaal, maar dan zingend. Je wordt een specialist in tekstbeleving, interpretatie en performance. Expressie, energie en gevoel zijn erg belangrijk in het maken van de connectie tussen jou en je publiek. Bij ons leer je hoe je dat doet met je zang.Techniek wordt gebruikt ter ondersteuning. De focus ligt op het verdiepen van je zang, en dat je verder leert kijken dan de noten en de melodie.

De lessen op de VDA zijn gebouwd op 7 pijlers:

  1. Muziektheater
  2. Theater entertainment
  3. Creatie
  4. Interpretatie
  5. Mentale trainingen
  6. Zakelijke trainingen
  7. Techniek

 

1. MUZIEKTHEATER

Een VDA leerling heeft in de basis de ambitie om op het toneel te staan met een eigen (lied) programma of eigen creatie. De creativiteit van de leerling speelt een grote rol. Er wordt voornamelijk getraind op de individueel grootste kracht en originaliteit. Interpretatie en authenticiteit zijn een speerpunt. Theater is breed en er is ruimte voor elke denkbaar genre. Er is veel aandacht voor het geloofwaardig neerzetten van het lied, maar ook het combineren hiervan met andere aanwezige creatieve talenten dan de zang. Dit kan o.a. zijn: spelen van een instrument, schrijven van eigen liedjes, teksten, arrangementen, dans, circus, poppenspel etc. Er wordt getraind met alle talenten en de combinaties kunnen niet divers genoeg zijn.

2. THEATER ENTERTAINMENT

Onder theater entertainment verstaan we een commerciële act gecombineerd met theatrale invloeden. De trainingen richten zich op het ontwikkelen hiervan, maar ook op de samenwerking met anderen. Leerlingen van de VDA kunnen, mits het past, ingezet worden tijdens commerciële opdrachten van Vocal Art Productions, het theaterproductiebedrijf dat gelieerd is aan de Vocal & Dance Academy. Onder begeleiding van de VDA docenten voeren leerlingen verschillende praktijkopdrachten uit. Dit kan solo zijn, in een groep of in samenwerking met professionals. Dit zijn de stages

3. CREATIE

Eigen creativiteit is een belangrijke factor. De VDA fungeert als begeleider, stimulator en regisseur en helpt in de ontwikkeling van het aanwezige creatieve talent. Van de leerling wordt een grote intrinsieke motivatie en zelfstandige werkhouding verwacht.

4. INTERPRETATIE

Inlevingsvermogen is onontbeerlijk en een speerpunt op de VDA. Interpretatietrainingen zijn de zwaarste lessen op de VDA. Hoe kan je een (of eigen) lied geloofwaardig brengen, en wat is er eigenlijk voor nodig om een personage geloofwaardig neer te zetten? Hoe zorg je ervoor dat je in staat bent om je publiek echt te ‘raken’ ? De VDA traint hun leerlingen jaar in jaar uit met deze intensieve performance methode die vanuit de Engelse en Amerikaanse leerschool voortvloeit, en onderscheidt zich van andere scholen.

5. MENTALE TRAININGEN: “Fun and mental = Fundamental!”
(Mr. Magorium`s wonder emporium)

Het wordt vaak gezegd, en het is ook echt waar: de showbizzwereld is keihard.
Alleen het eindresultaat telt. Deze lessen worden door de VDA beschouwd als een van de belangrijkste lessen. Niet alleen je vakkundigheid bepaalt of je het redt, maar vooral hoe je er mentaal in staat. Je kan wel goed leren zingen, maar als op het moment suprème onder grote druk je koppie niet mee doet, gebeurt er nog steeds niet waar je zo lang voor getraind hebt!
Je krijgt uiterst waardevolle informatie en trainingen om jezelf optimaal te presenteren, je te handhaven in het vak én ervan te leren genieten! De onderwerpen zijn talloos en divers: het gaat van auditeren tot contractonderhandelingen voeren, van stresstraining tot het leren omgaan met je blokkades. De VDA beoogt de leerling een professioneel ingestelde houding aan te leren, waarbij de leerling in staat zal zijn op een voor zichzelf mentaal hanteerbaar niveau te werken.

Soms vergen de mentale trainingen meer verwerkingstijd of meer individuele aandacht. De VDA werkt daarom samen met een coach.

6. ZAKELIJKE TRAININGEN : het heet niet voor niets showbusiness!

De zakelijke kant van het vak is het meest onderschat en onderbelicht.
Vaak is er vanuit de artiest alleen aandacht voor de creatieve kant, maar dat is maar de helft van het verhaal. Artiesten hebben vaak niet in de gaten dat ze eigenlijk een bedrijf zijn. Zonder zakelijke kennis ben je kwetsbaar. Op de VDA leren we leerlingen zelf na te denken over visie, financiën en marketing.

Samen met de docenten ga je hiermee aan de slag en zal je stap voor stap jezelf hierin neerzetten. Het zijn hele interessante trainingen, met veel openbaringen over wat je wel en niet wilt, en je legt een goede basis om zelf beslissingen te kunnen nemen over je eigen carrière. De huidige markt is zodanig veranderd dat het steeds belangrijker wordt om zelfstandig te kunnen creëren en jezelf niet teveel afhankelijk op te stellen van producenten. De VDA traint haar leerlingen al jaren op dit gebied en denkt dat dit mede aan de basis ligt van het feit dat bijna alle geslaagde leerlingen werk hebben.

7. TECHNIEK

Er komen diverse trainingen en workshops aan bod, o.a. klanktraining, ritmeworkshops, improvisatietraining en het VDA Fase schema, dat uit diverse technieken bestaat. Ook wordt er gewerkt aan theorie, akkoordenleer, solfège en anatomie, maar alleen wat echt hoognodig is in de praktijk. Afhankelijk van het leerjaar worden de trainingen intensiever en talrijker.

Extra: inside informatie

Buiten de trainingen op deze zeven pijlers zijn de praktijkverhalen een erg belangrijke toevoeging op de opleiding. De docenten geven met hun enorm diverse professionele achtergrond, de leerlingen elke gewenst antwoord op vragen hoe de showbizz van binnenuit werkt. Vaak wordt in de media een ‘mooi’ beeld geschetst, wat begrijpelijk is, gezien de illusie die in stand moet worden gehouden voor het publiek. De toekomstige artiest heeft er echter niet zoveel aan. Beginnende studenten komen vaak met dit vertekende beeld de academie binnen. De anekdotes die aan hen in de lessen worden verteld, leveren vaak hilarische momenten op, maar soms wordt ook wel eens van pure ontzetting een hand voor de mond geslagen.
Kortom, waardevolle praktijkverhalen waarmee je je voordeel kan doen.

 

Wij zijn ook te vinden op: